Thursday 6 October 2011

Doa mohon rezeki yang halal dan bebas dililit hutang


اللَّھُمَّ اكْفِنِي بِحَلالِكَ عَنْ حَرامِكَ وَأَغْنِنِي بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ

Artinya:"Ya Allah, cukupilah kehidupanku dengan rizqi-Mu yang halal, dan jauhkanlah diriku dari sesuatu yang telah Engkau haramkan. Dan dengan curahan anugerah-Mu. jauhkanlah diriku dari meminta sesuatu kepada selain Engkau. "
Penjelasan:
Bila seseorang tidak merasa puas dan cukup atas kurnia dari Allah Swt. dan dililit hutang yang banyak, maka bacalah doa di atas. Doa ini pula yang diajarkan Sayyidina Ali kepada salah seorang hamba mukatab (yang sedang menebus dirinya untuk merdeka). Sayyidina Ali berkata: "Seandainya engkau mempunyai hutang emas sebesar gunung, kemudian engkau membiasakan diri membaca doa ini, tentu Allah akan memberimu kemudahan rizqi untuk melunasinya.

1 comment:

  1. SAYA BAGI PIHAK SEKRETARIAT BANGI BANDAR ILMU MENGALUKAN MAKLUMAT DARI PIHAK SURAU UNTUK DIMUATKAN DI BLOG BANGI BANDAR ILMU SEPERTI RESOLUSI BAGI KONVENSYEN MASJID-SURAU YANG LALU.
    UNTUK SEBARANG INFORMASI, BOLEH DIHANTAR KE EMEL, sekre.bbi@gmail.com. dan yang paling penting, adalah digalakkan pihak surau untuk mewujudkan JADUAL KULIAH DALAM BENTUK GOOGLE CALENDAR, UNTUK KEMUDAHAN SHARING. SYUKRAN.

    "MEREALISASIKAN BANGI SEBAGAI BANDAR ILMU"

    ReplyDelete